Minder gevoelig worden voor kritiek, kan dat?
Cliënten met een negatief zelfbeeld zijn overgevoelig voor kritiek. Ze hebben last van een negatieve interpretatiebias. Neutrale, onduidelijke en ambigue uitspraken van anderen ervaren zij steevast als kritiek.
Kritiek voelt aan als een dolkstoot
Ontvangt iemand met een negatief zelfbeeld ‘kritiek’, dan wordt onmiddellijk het negatieve zelfschema geactiveerd, wat gepaard gaat met heftige emoties als verdriet, angst, neerslachtigheid en moedeloosheid. Het positieve zelfschema is niet meer beschikbaar.
Kritiek buiten de deur houden door vragen te stellen
De cliënt kan afstand nemen tot zijn heftige emoties door 4 vragen te beantwoorden.
1. Is het wel écht kritiek?
2. Ben ik het er mee eens?
3. Wil ik het veranderen?
4. Zo ja, wanneer en hoe?
Je moet wel een paar keer samen oefenen voordat hij het zelf kan.
De prullenbak
Ga niet in discussie over de antwoorden. Leer de cliënt met alleen ‘ja’ of ‘nee’ te antwoorden. En leer hem om na elk ‘nee’ de ‘kritiek’ in de prullenmand te gooien.